Mencintai Rasulullah SAW : Mampu meningkatkan Selera Makan?


Assalamu’alaikum… awak2 pekabo? Cehat tak? Entry kali adalah bersempena Kempen Cintai Rasul yang farah sertai pada 26-27 Mac 20011 di Surau Al-Falah UPSI bersama sahabat farah, Aisyah. Sebelum menbaca dengan lebih lanjut, marilah kita sama-sama berselawat ke atas Baginda Nabi Muhammad SAW.


Hmmm, anyak input2 yang farah dapat sepanjang ceramah yang disampaikan oleh ustaz. Tapi apa yang menarik farah nak kongsi kali ni adalah KESAN-KESAN MENCINTAI RASULULLAH SAW. Kat bawah ni farah senaraikan antara kesan2nya :
-dapat mensucikan akal
-menghilangkan kerisauan
-memunculkan keberanian
-mendorong penampilan rapi
-menjaga akhlak mulia
-membangkitkan semangat
-mengenakan wangian
-pergaulan yang baik
-MENINGKATKAN SELERA MAKAN.

Aik??? Meningkatkan selera makan??? Biar betul?? Hehe, rilex2…
Sedar atau tidak, dengan mencintai Rasulullah SAW, selera makan kita akan makin bertambah. Hmm taw tak kenapa??? Sebab bila kita sayangkan Rasulullah SAW, kita kan cuba sedaya upaya mengamalkan sunnahnya. Baginda SAW sangat besederhana dan bersyukur dengan apa yang ada.
Dalam riwayat Muslim pula dari An-Nu’man bin Basyir ra. katanya, bahwa pada suatu ketika Umar ra. menyebut apa yang dinikmati manusia sekarang dari dunia! Maka dia berkata, aku pernah melihat Rasulullah SAW seharian menanggung lapar, kerana tidak ada makanan, kemudian tidak ada yang didapatinya pula selain dari korma yang buruk saja untuk mengisi perutnya.
Suatu riwayat yang diberitakan oleh Abu Nu’aim, Khatib, Ibnu Asakir dan Ibnun-Najjar dari Abu Hurairah ra. dia berkata: Aku pernah datang kepada Rasulullah SAW ketika dia sedang bersembahyang duduk, maka aku pun bertanya kepadanya: Ya Rasulullah! Mengapa aku melihatmu bersembahyang duduk, apakah engkau sakit? jawab beliau: Aku lapar, wahai Abu Hurairah! Mendengar jawaban beliau itu, aku terus menangis sedih melihatkan keadaan beliau itu. Beliau merasa kasihan melihat aku menangis, lalu berkata: Wahai Abu Hurairah! jangan menangis, karena beratnya penghisaban nanti di hari kiamat tidak akan menimpa orang yang hidupnya lapar di dunia jika dia menjaga dirinya di kehidupan dunia. (Kanzul Ummal 4:41)

Allahuakbar... akhlak Rasulullah SAW tiada bandingan. Baginda tak memilih dan tidak pula membazir dengan rezeki yang diperoleh. Bersyukur dengan apa yang ada. Malahan walaupun Baginda SAW kelaparan, tetapi Baginda lebih mengutamakan orang lain dari dirinya sendiri.
Dalam riwayat Ibnu Jarir lagi tersebut, “Tidak pernah Rasulullah kenyang dari roti gandum tiga hari berturut-turut sejak beliau datang di Madinah sehingga beliau meninggal dunia.
Dalam riwayat lain yang dikeluarkan oleh Baihaqi telah berkata Aisyah, “Rasulullah tidak pernah kenyang tiga hari berturut-turut, dan sebenarnya jika kita mau kita bisa kenyang, akan tetapi beliau selalu mengutamakan orang lain yang lapar dari dirinya sendiri.”
Dari Ibnu Abbas berkata, “Rasulullah sering tidur malam demi malam sedang keluarganya berbalik-balik di atas tempat tidur karena kelaparan, karena tidak makan malam. Dan makanan mereka biasanya dari roti syair yang kasar.” (HR. Tarmidzi).

Subhanallah... Subhanallah... subhanallah... Lihat saja peribadi Rasulullah SAW. Tidak merungut, tidak juga bersedih dalam soal makanan. Tapi kalau kita??? Bukannya tak cukup makan, tapi terlebih makan. Yang dapat makan pulak merungut, itu tak sedap ini tak sedap. Kalau mak masak nasi lauk ikan goreng je, ada yang sampai mogok lapar, yela takmen ikan goreng ni, katanya kalau untuk kucing seleralah.. hayyaaa...

Tapi lain pula bila kita cintakan Rasulullah SAW. Kita kan cuba sedaya upaya mengikuti jejak langkah Rasulullah SAW. Bersyukur dengan segala pemberian, tidak memilih2, apa yang ada itulah yang menjadi santapan walaupun hanya sebiji kurma. Sebab kita ni makan untuk hidup, bukan hidup untuk makan, betul tak??? Heee wallahu’alam... okep tu jek nak share arini, jaga diri, jaga iman & satu lagi jage perut tu ek, hehe, wassalam.

3 Luahan Hati:

Jie(",)v on Saturday, April 02, 2011 9:42:00 PM said...

farah...jie taleh nk tekan button like or share..
somtim wrong wif ur coding maybe..hehe

zulaikha on Saturday, April 02, 2011 10:48:00 PM said...

a'ah la... xboleh nak like..

NURQASEH on Monday, April 04, 2011 2:57:00 PM said...

aik... farah like boleh je... cer like2 balik, hmmm musykil3

Post a Comment

Maceh atas sume komen ye... Saya hargai sume pandangan & teguran awak... Mudah-mudahan kita kan jadi lebih baik dari sebelumnya, inshaAllah... moga Allah redha~(^_^)/

 

Designed by : NURQASEH RAMADHAN | Renovated from Ipietoon
Cartoon Illustration By : Nayzak and Syftalkie