Peluru... Toyol... dan Sewaktu Dengannya... ^^


Bismillahirrrahmanirrahim...
Assalamu'alaikum...  Apa khabar sume hari ini??? Da mkn lum??? Rohani cmne??? Breakfast tak??? Haaaa jgn taw memboyotkan perut je, rohani pom jgn lpa isi ugak yek... Entri kedua kali ni adalah sempena musim perang yang akan dihadapi anak kandung suluh budiman... So camne??? Da prepare lum  ni... Pistol2 da isi peluru lum??? 'Toyol2' da bg makan bg mkn lum... Al-maklomla dia kan nk keje ovetime nti, hikhik... Ish3 tak baik tol... jgn begitu dong... kamu harus jujur pd diri sendiri... Tidakkah kamu merasa malu kerana berbohong pada diri sendiri??? Yakinlah pada janjiNya.. andai kamu usaha sgguh2, kamu kan dapat apa yang kamu impikan...


"Tapi coursework saya sikeeeeeeeeeet sangat, boleh ke saya lulus??? huhu" ~(T_T)~

Duhai bunga-bunga taman hatiku... Kamu tidak bersendiri di dunia ini... Apa kamu fikir dunia ini penuh dengan pelangi indah??? Tidak wahai sahabat... Terkadang kamu sudah berusaha bersungguh, merentas hutan belantara, meredah lautan luas, hingga jika dihitung... keringatmu bisa menjadi tasik... Tapi dihujungnya... Kamu mendapat apa yang tidak setimpal dengan usahamu.. Lalu kamu mengeluh...

"Kenapa aku gagal lagi... Kenapa sikit sgt??? Aku da cba wat yang terbaik... Tapi ini je yang aku dapat??? Kenape??? Kenape??? Urghhh malunye... malu aku dgn sahabat2 yg lain..."
Teman... apa kamu tidak yakin denganNya??? Bila kamu lemah, berdoalah padanya, mungkin Dia sedang menguji kamu... Barangkali Dia sedang mengajarmu erti sabar... kalau sudah kamu usahakan... Selebihnya berTAWAKAL-lah... Tiada yang mustahil di dunia ini... Cuba hayati firmanNya...

Allah berfirman dalam Surah Ath-Thalaaq ayat 2-3;

Barangsiapa bertakwa kepada Allah nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu...


Dulu masa kat sekolah cikgu2 slalu bkata...
"Awak kena buat betul2 exam ni, EXAM NI PENENTU MASA DEPAN AWAK"

Hakikatnya tak siapa tahu rezeki Allah utk hamba2nya... walau kamu gagal dmedan ini, tak bermakna dunia sudah brakhir... kamu malu dgn diri sndiri, dgn shbt2 yg jauh lbh bijak dr dirimu... jgn bgitu wahai sahabatku... la tahzan ya sohibiy... pujuklah dirimu... cuba kamu renungi alam ini, brapa ramai yg gagal dlm peperiksaan tp rezekinya melimpah ruah... brapa ramai yg cmerlang dlm exam tp msh tkapai2 mcari sbutir nasi... Yakinkan janji Allah... kalau kamu usaha kamu kan dapat, tp walau kamu sdh brusaha tp kamu ttp gagal, anggap i2 ujian buat dirimu... husnuzon ya sohibiy... bsangka baiklah pd Rabbul Izzati, kerana dia lebih mngtahui apa yng tbaik utk hamba2Nya...
Ye... Ingatlah mendung takkan selamanya... Rezeki Allah itu Maha Luas tiada terbatas... Jangan cpt putus asa k, u can do it... Chaiyok3 ~(^_^)/

"Eleh... saya exam slalu pat 4 flat, apa nak risau, kuar nti knpem pat keje, awex2, abg2 pom ramai mnggu, maklomla org pandai, mesti gaji mahal nti... Well, u khow me... saya tak suka kwn dgn org2 xpandai ni, nti lekat badi kt saya, haha" ~(^^,)


Dan jgn kamu bmegah2 dgn kamu miliki... krna kamu takkan mnyamai stinggi gunung, tdk pula seluas laut terbentang... Alangkah baiknya kejayaan i2 dkgsi bersama, bantulah shbt2mu yg perlukan bimbinganmu.. indahnya ukhwah andai ssh sng bsama, jgnlah kamu blagak seperti merak... indah dpndang tp tdk mampu trbang ke angkasa... Sedarlah kejayaan itu bkn krn usaha kamu smata2... sume i2 dtgnya dr Allah, barangkali Alah mahu mnguji kamu... stiasalah merendah diri dan ucapkanlah " Alhamdulillah atas kurnia rezeki..."
~(^_^)~ newei... tahniah ek & keep it up k...

Jadi... Gudluck Exam Yer... ^^
Usaha sgguh2... then tawakal byk2... apa2 pom jadik pasni, apapun kputusan kte dpt nti, redhakanlah... pasti ada hikmah sbaliknya... We can do it, Chaiyyok3!!! Moga Allah redha... ^^

Erk... Doakan Farah skali ek... hehe... Neves2...

6 Luahan Hati:

kawasaki1000 said...

salam..
ana sokong 100% apa yg ukhti coretkan tu..
dlu ana pon pernah gagal,cgpa pon under 3.0..namun dgn berkat keizinanNYA, ana bangkit dr lembah kegagalan tu, berusaha demi menuntut ilmu n mcapai keredhaanNya disebalik berusaha mengembalikan kegemilangan intektual islam yg pernah bersinar tika masa dulu..
alhamdulillah, ana sudah hampir menamatkan pelajaran di peringkat sarjana muda..insyaAllah klu dimurahkan rezeki, akan ke sarjana seterusnya ke doktor falsafah..konklusi, rezeki tu ketentuan Ilahi n percayalah dgn diri sndiri mmpu melakar kejayaan dgn keizinanNYA.. *_^

NURQASEH RAMADHAN on Friday, October 29, 2010 9:58:00 AM said...

wslm... erk ase cam knl jek en kawasaki ni, dr UTP kn, hehe... wah2 100 percent yek... alhamdulillah tahniah yek incik munto kite... mudah2an dpmudahkn urusan... kejar ilmu dunia jgn lpa ilmu akhirat ek...

kawasaki1000 said...

eh x la..
kat UNSW jah..
syukran ek for nice sharing

NURQASEH RAMADHAN on Wednesday, November 03, 2010 6:01:00 PM said...

UNSW??? apa tu??? ye sm2 qaseh^^

kawasaki1000 said...

sile la tnye incik gugel yea~

NURQASEH RAMADHAN on Thursday, November 04, 2010 10:23:00 AM said...

wah3... org seberang yek... newei tenz yek 4 visiting... (^^,) ukhwah fillah....

Post a Comment

Maceh atas sume komen ye... Saya hargai sume pandangan & teguran awak... Mudah-mudahan kita kan jadi lebih baik dari sebelumnya, inshaAllah... moga Allah redha~(^_^)/

 

Designed by : NURQASEH RAMADHAN | Renovated from Ipietoon
Cartoon Illustration By : Nayzak and Syftalkie